De NS heeft afgelopen week aangekondigd om extra busvervoer in te zetten in de ochtend en avondspits. Het aantal klachten van overvolle treinen neemt alleen maar toen en daarom is de NS genoodzaakt om maatregelen te treffen. Zo zal het uit de dienstregeling halen van oude treinstellen worden verplaatst naar 2017 en zal niet noodzakelijk onderhoud worden uitgesteld.

NS

De maatregelen worden getroffen naar aanleiding van het fors toegenomen aantal klachten. Zo zouden er in de eerste maand van 2016 ruim 3800 klachten zijn binnengekomen, waardoor de NS genoodzaakt is maatregelen te treffen. Aangezien er niet voldoende materieel beschikbaar is om treinen langer te maken, wordt er gezocht naar een andere oplossing. Spitsbussen zouden de capaciteit moeten vergroten en de drukte in de spits verlichten. De reistijd wordt hierdoor echter langer, waarop de NS heeft bedacht om reizigers die gebruik maken van het vervangend busvervoer te compenseren met consumptiebonnen.

Top 5 Klachten-trajecten van de NS

Bekijk hieronder de probleemtrajecten in Nederland op basis van klachten in januari 2016.

  1. Haarlem – Uitgeest
  2. Uitgeest – Haarlem
  3. Haarlem – Amsterdam Sloterdijk
  4. Haarlem – Leiden Centraal
  5. Woerden – Breukelen – Amsterdam Bijlmer Arena

Hoewel dit de trajecten zijn met de meeste klachten zijn er op andere trajecten grotere problemen. Daarom gaat de NS beginnen met spitsbussen op de trajecten tussen stations Amsterdam Sloterdijk, Krommenie-Assendelft en Castricum. Bij een succes zullen er ook extra bussen op andere trajecten worden ingezet.

Overige maatregelen van de NS

Naast de spitsbussen wordt vanaf volgend jaar het personeel van de NS verzocht om buiten de spits te reizen. Daarnaast wordt niet noodzakelijk onderhoud dus uitgesteld en worden een aantal 1e klas coupés omgebouwd naar 2e klas treinstellen, zodat het aantal zitplaatsen voor 2e klas reizigers toeneemt. Daarnaast worden een aantal dubbeldekkers opgeknapt en worden ook deze treinstellen voorzien van meer 2e klas zitplaatsen.